Waldorf Utrecht officieel vrijeschool

17-04-2024
Waldorf Utrecht mag zich sinds kort officieel vrijeschool noemen.

De toelatingscommissie van de Vereniging van vrijescholen beoordeelde een zelfevaluatie, bezocht diverse lessen en ging in gesprek met leerlingen, ouders, de schoolleiding en docenten. Het positieve oordeel luidde: ‘Een school die staat en waar iedereen zich welkom voelt.’

Teamleider Linda Scheeres: “Van oudsher zijn vrijescholen standaard lid van de landelijke vereniging. Dat geldt niet voor de nieuwe vrijescholen in het primair en voortgezet onderwijs die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen. Waldorf Utrecht is in 2018 als ouderinitiatief ontstaan. Deze ouders misten een vrijeschool voor voortgezet onderwijs in de buurt. Die groep ouders bleek alles in huis te hebben om het initiatief tot een succes te maken. De één hield zich bezig met bedrijfskunde, de ander had onderwijskundige ervaring en de ander zat in de pr. Per toeval kwamen we terecht op het St-Gregorius College, dat een aantal klaslokalen beschikbaar had. En zelfs nu de kinderen van deze ouders niet meer naar Waldorf Utrecht gaan, zijn zij nog betrokken bij de school. De toelatingscommissie van de Vereniging van vrijescholen sprak hier complimenten voor uit.” 

Vanuit de beleving
Over het verschil tussen vrijeschoolonderwijs en regulier onderwijs, vertelt Linda: “Op Waldorf Utrecht passen we de lesstof aan op de leeftijdsfase van de leerling. Dat is bijvoorbeeld goed zichtbaar bij de moderne vreemde talen. In de eerste twee jaren is de grammatica nog niet zo aanwezig. We bieden dan het taalonderwijs aan vanuit de beleving. We voeren toneelstukken op, lezen gedichten, spreken in de taal, maar de lesstof wordt niet cognitief uitgelegd, dat komt pas in het derde jaar. Vanaf het 14e en 15e jaar landt die grammatica sneller, dan maken we het expliciet. Datzelfde geldt voor bètavakken. We doen proefjes, beschrijven wat we zien, maar gaan nog niet in op de termen. Uiteindelijk komt die stof natuurlijk wel aan bod, maar vanuit een andere volgorde.”

Keurmerk
“We zijn ontzettend trots dat we nu een volwaardige vrijeschool zijn”, vervolgt Linda. “We hebben ons sinds de oprichting enorm ontwikkeld. Inmiddels hebben we een stabiele instroom van drie klassen per jaar.” De toelatingscommissie geeft in het toelatingsrapport aan dat er oog is voor de leerlingen, diversiteit en differentiatie. De commissie ziet een hecht team en prijst de betrokkenheid van de ouders en de omgeving. Er worden hoge verwachtingen gesteld, zonder prestatiedruk. En de school heeft een heldere missie en brengt eigentijds vrijeschoolonderwijs in de praktijk. Op elke uitgangspunt van het vrijeschoolkompas werden tips en tops gegeven, waar Waldorf Utrecht mee aan de slag gaat. “We zien de toelating als een soort keurmerk. Het snijdt hout wat we hier doen.”