Van werkdruk naar werkgeluk
Het is de Week van de werkstress. Maar liefst een op de vijf werknemers in Nederland heeft last van burn-outklachten, zo blijkt uit recentelijk onderzoek van TNO. Dat zijn 1,6 miljoen mensen. Werk is meer dan alleen een baan. Ervaar je stress, dan heeft dat invloed om je hele leven. Schoolleiders Claudia Zoutewelle en Lorance Janssen van Basisschool De Krullevaar hebben voor zichzelf dé manier gevonden om geen werkdruk, maar werkgeluk te ervaren.
De schoolleiders doen het namelijk samen en dat zorgt voor een goede balans. “Dat we het schoolleiderschap met z’n tweeën vervullen maakt dat ik op een vrije dag werk los kan laten”, vertelt Claudia Zoutewelle. Lorance Janssen vult aan: “Toen ik hier vijf jaar geleden begon was ik elke dag van de week met werk bezig. Ik stond áltijd aan. Met de komst van Claudia moest ik echt detoxen. Ik wist niet wat ik met mijn vrije maandag aan moest. Mijn leven naast mijn baan was ik kwijtgeraakt. Nu kan ik zó genieten van het lezen van een boek.”
Shinen
“Door het samen te doen ben ik ook gelukkiger in mijn werk. Ik kan mijn talenten weer inzetten”, vervolgt Lorance. “Je kunt een heleboel competenties hebben, maar je krijgt niet overal energie van. Claudia en ik hebben dezelfde visie voor de school, maar we zijn heel verschillende persoonlijkheden. Als zij-instromer houd ik me graag bezig met hoe we de organisatie goed kunnen stroomlijnen en als team kunnen groeien. Claudia is onderwijsinhoudelijk heel sterk en is goed in het coachen van mensen. Zo laten we elkaar shinen.”
Talent
“Stress is een beleving. Het is vooral het gevoel dat je heel druk bent. Als je geluk in je werk vindt en je talenten in kan zetten, dan wordt je werkstress minder. Dat geven we ook aan het team mee: doe dingen samen, vraag om hulp en gebruik je talenten. We volgden een gezamenlijke training over talent en daar is een werkgroep uit voortgekomen. We spreken dan over talenten met collega’s en kinderen als: ik ben een kennisspons, een rots, een trouwe vriend of een ja-zegger. In gesprekken met collega’s vragen we: waar kunnen we jou op aanspreken? Dit voeren we ook door in ons onderwijs”, aldus Claudia.
Aandacht
“We werken hier vanuit vertrouwen. Als schoolleiders stellen we de vraag: wat vind je zelf? Eigenaarschap draagt ook bij aan werkgeluk”, vervolgt Claudia: “En aandacht speelt een belangrijke rol. We beginnen hier elke morgen met een dagstart waarin collega’s de vrijheid voelen om zaken met elkaar te delen. We letten op elkaar en vellen geen oordeel. Je mag in onze kamer altijd komen zitten, of je nu blij bent of niet. Het gesprek aangaan, zien en vragen wat iemand nodig heeft, dat doen we vanuit intuïtie. Maar wel heel bewust. Soms is onze computer een dag niet aan geweest. Maar dat is dan nodig. Als mensen gelukkig zijn, dan krijgen de leerlingen waar ze recht op hebben.”
Kansen verzilveren
“Mensen willen graag op De Krullevaar werken”, vult Lorance aan. “Een blij team werkt dus ook voor het werven van nieuwe collega’s. En dat verlaagt weer de werkdruk.” Wat ook werkt tegen de werkdruk is buiten de gebaande paden denken. Eén van de krachten van Lorance: “Regeren is vooruitzien. We weten dat er grote tekorten op de arbeidsmarkt zijn en dus investeer ik ook in mijn netwerk buiten de school. Als ik iemand met bepaalde kwaliteiten warm kan maken voor het onderwijs, dan doe ik dat. Zo heb ik onlangs de paardrijdleraar van mijn kinderen de school in gehaald toen een leraarondersteuner uitviel. Hij is van oorsprong leraar Nederlands op het VO en pedagogisch en didactisch heel sterk. Nu bekijken we hoe hij lessen kan geven in creatief schrijven en begrijpend lezen. Een vacature voor een ondersteuner kan dus soms ook anders ingevuld worden.” Lorance besluit: “Dat is het mooie van ons duo-schap. Wij zien die kans, Claudia bekijkt onderwijsinhoudelijk of we die kans kunnen verzilveren en we gaan er dan voor. Werkt het niet, dan sturen we weer bij. Hoe tof is dat?”