Hoe Stichting Onderwijsambassadeurs de samenleving de school in brengt
Al meer dan 300 vrijwilligers uit de meest uiteenlopende werkvelden brachten door het project Onderwijsambassadeurs hun talenten, kennis en ervaringen de scholen in. Het initiatief startte vijf jaar geleden als onderdeel van PCOU Willibrord met als doel de vroegtijdige uitstroom van leerkrachten het hoofd te bieden, en groeide uit tot een stichting waar leerlingen en leerkrachten in het hele land baat bij hebben. Een mooi moment voor bestuurder Fawzia Nasrullah, om het stokje als voorzitter van de Raad van Toezicht van de stichting over te dragen en de balans op te maken. “Onderwijsambassadeurs is een schoolvoorbeeld van de creatieve hands-on aanpak die leerkrachten en leerlingen verdienen.”
Meintje Spijker is initiatiefneemster van Onderwijsambassadeurs en gaf les op een PCOU Willibrord-school, toen zij op het idee kwam om ‘de samenleving de scholen in te halen’. “Ik wilde iets doen om leerkrachten voor het onderwijs te behouden. Om me heen hoorde ik dat de teams werkdrukmiddelen vooral inzetten voor extra handjes in de klas. Daarbij was mijn wens dat leerlingen met meer diverse, inspirerende rolmodellen in aanraking zouden komen. Bovendien wist ik uit eigen ervaring hoe leerzaam het is om parttime in een heel andere sector te werken. Al die ingrediënten én het enthousiasme waarmee mijn plan bij PCOU Willibrord ontvangen werd, maakten dat een paar maanden later de eerste Onderwijsambassadeur aan de slag ging.”
Kans
Onderwijsambassadeurs committeren zich voor een half of heel schooljaar voor een dag in de week aan een klas, soms geheel vrijwillig, soms gedeeltelijk betaald door hun werkgever. Zo ook onderzoeker en projectleider bij de gemeente Utrecht, Ilse Swinkels. “In het onderwijs voel je meteen dat je iets toevoegt. Ik wilde altijd al eens ervaren hoe het was om in het onderwijs te werken en dit was voor mij dé kans. Ik hielp leerlingen van de Da Costaschool Hoograven die achterliepen met lezen of rekenen, heb zelf lessen gegeven, maar ook gewoon de lijmpotjes gevuld. Alles om de leerkracht te ontlasten. Ook ondersteunde ik de intern begeleider, die baat had bij mijn analytische tips. Ik voelde me echt gewaardeerd en mis het enorm. Er komt een moment dat ik weer terugkeer in het onderwijs.”
Overstap
Dertig procent van de Onderwijsambassadeurs die in de eerste vier jaar van het project is gestart, werkt inmiddels in de onderwijssector. Als ondersteuner, afdelingsleider, bij de PO- of VO-raad of als zij-instromer of leerkracht in opleiding, vervolgt Spijker: “Er zijn ook Onderwijsambassadeurs die hebben besloten om juist niet met het zij-instroomtraject te starten en dat inzicht is ook heel waardevol. Het ondersteunen van een zij-instromer vraagt best wat van leerkrachten, maar de zij-instromers die vanuit hun rol als Onderwijsambassadeur zijn gestart worden met open armen ontvangen op de scholen, wat de kans op slagen van deze intensieve opleiding hoger maakt.”
Positieve vibe
Op de Da Costaschool Hoograven start binnenkort de zesde Onderwijsambassadeur. “Elke ervaring met een Onderwijsambassadeur is anders, iedereen brengt een verhaal en eigen talenten mee”, vertelt schoolleider Susan Wessels Boer-Blom. “Dat is de charme van het initiatief. Het is heel gezond om steeds mensen van buitenaf de school in te halen die verwonderd rondkijken. Zo hebben we iemand uit de financiële sector gehad die leerzame lessen over geld verzorgde en er is eens een Onderwijsambassadeur geweest die mij ondersteunde, onder andere bij kwaliteitskaarten. Onderwijsambassadeurs brengen nieuwe inzichten en verlichting. Deze mensen willen ook echt iets betekenen en dat brengt een heel positieve vibe.”
Verrijking
Bas Martens, hoofd onderwijs van de gemeente Utrecht, is ook vol lof over het initiatief. “Het mes van Stichting Onderwijsambassadeurs snijdt niet aan twee kanten, maar aan álle kanten. Wat ik mooi vind is dat de inwoners van de stad onderdeel zijn van de oplossing van het maatschappelijke probleem dat het lerarentekort is. Voor Onderwijsambassadeurs biedt het zingeving en op scholen heeft de komst van een Onderwijsambassadeur een positief effect op de cultuur en de dynamiek. Collega’s die vanuit de gemeente Utrecht deelnemen zien het Onderwijsambassadeurschap als een verrijking van de werkweek én van het beleid dat zij voor het onderwijs maken. Dat je als schoolbestuur ideeën als deze faciliteert en mogelijk maakt, en vervolgens ook de rest van het land gunt, waardeer ik enorm.”
Schoolvoorbeeld
“Het grote tekort aan leraren vraagt om actie en innovatie. Anders denken en anders organiseren. Onderwijsambassadeurs is een schoolvoorbeeld van de creatieve hands-on aanpak die leerkrachten en leerlingen verdienen”, aldus bestuurder van PCOU Willibrord, Fawzia Nasrullah. “Ik ben er ongelooflijk trots op dat dit initiatief als onderdeel van scholengroep PCOU Willibrord heeft kunnen uitgroeien tot het succes dat het nu is en ben ervan overtuigd dat er nog vele Onderwijsambassadeurs zullen volgen.” Meintje Spijker besluit: “Mijn droom is dat in de toekomst alle scholen in Nederland met Onderwijsambassadeurs werken. Dat iedereen van buiten die iets wil betekenen voor het onderwijs op een school terecht kan. Dat Onderwijsambassadeur een nieuwe functie wordt in de onderwijswereld.”