Samenwerking Globe College en Kentalis
Het Globe College werkt al enkele jaren intensief samen met Kentalis, een organisatie die gespecialiseerd is in ondersteuning van mensen die slechthorend of doof zijn, of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Deze samenwerking biedt leerlingen uit de bovenbouw van het speciaal onderwijs (cluster 2) de mogelijkheid om door te stromen naar het reguliere onderwijs, waarbij ze de benodigde ondersteuning blijven ontvangen. Frank Corneth, directeur van het Globe College, vertelt over deze succesvolle samenwerking. “Deze leerlingen groeien in zelfvertrouwen doordat ze niet meer ‘speciaal’ zijn''.
"Het initiatief is zo’n vijf à zes jaar geleden ontstaan, na een bijeenkomst van het samenwerkingsverband Sterk VO. We wilden onderzoeken hoe we binnen ons reguliere onderwijs ook leerlingen met specifieke behoeften konden ondersteunen. We zijn toen de grenzen gaan opzoeken van wat kan. Een jaar later hadden we leerlingen van Kentalis bij ons op school.”
Speciaal als het moet, regulier als het kan
“Als leerlingen van Kentalis naar het Globe College komen, worden ze ondersteund door een mentor. Deze mentoren ondersteunen niet alleen de leerlingen, maar ook de docenten. Docenten krijgen tips om beter om te gaan met bijvoorbeeld slechthorende leerlingen, zoals leerlingen goed aankijken als je tegen ze praat of niet van achter in de klas iets roepen. De begeleiding richt zich alleen op de ondersteuning van de leerling, niet op de inhoud van het onderwijs. Veel leerlingen van Kentalis kunnen zich met een kleine aanpassing prima redden binnen het regulier onderwijs. Speciaal als het moet, regulier als het kan is daarom ons uitgangspunt bij deze samenwerking.”
Succesverhalen en blijven leren
De leerlingen die deelnemen aan deze samenwerking zijn volgens de directeur allemaal glansrijk geslaagd. Vorig jaar waren dat zo’n tien leerlingen. Toch blijft het Globe College lerende. “Een goed voorbeeld is hoe we tijdens examens leerden dat moderne gehoortoestellen, die via Bluetooth met laptops verbinden, niet gebruikt kunnen worden in de examenomgeving. We losten dit gelukkig snel op met grote koptelefoons. Maar we leren ook dingen die we in het reguliere onderwijs kunnen toepassen. Bijvoorbeeld over communicatie met leerlingen. Als docent leer je meer te communiceren door middel van oogcontact in plaats van door stemverheffing, wanneer een leerling niet oplet. Dit passen we dan ook toe in het reguliere onderwijs.”
Meer dan onderwijs
Frank Corneth benadrukt dat deze samenwerking verder gaat dan alleen het aanbieden van onderwijs. “Deze leerlingen groeien in zelfvertrouwen doordat ze niet meer ‘speciaal’ zijn. Ze leren omgaan met andere leerlingen, zitten in de aula tussen hun leeftijdsgenoten en ontwikkelen hun eigenwaarde. Dat heeft een enorm positief effect, niet alleen op hun prestaties, maar ook op hun sociale en emotionele ontwikkeling. Daarnaast is het een mooi voorbeeld van inclusief onderwijs”
Ook ouders, die aanvankelijk soms terughoudend waren, zien nu de voordelen. “Ouders willen natuurlijk het beste voor hun kind, en we merken dat ze dankbaar zijn voor wat we doen. Ze zien hun kind een betere versie van zichzelf worden.”
Toekomstplannen
De samenwerking met Kentalis is inmiddels stevig ingebed in het onderwijs van het Globe College. De school ziet ook mogelijkheden om dit model in de toekomst verder uit te breiden naar de onderbouw. “We blijven onderzoeken wat er mogelijk is. We hebben het gevoel dat we iets waardevols hebben opgebouwd, en we willen dat graag verder ontwikkelen.”