PCOU bundelt krachten voor sociale veiligheid

20-02-2025
Een veilige omgeving is essentieel om jezelf te ontwikkelen en goed te kunnen functioneren. Bij PCOU Willibrord trekken schoolleiders van de 44 aangesloten scholen voor primair, gespecialiseerd en voortgezet onderwijs hierin samen op. Bestuurder Fawzia Nasrullah: “Aandacht voor een veilig leer- en werkklimaat heeft de hoogste prioriteit. Alleen vanuit een veilige basis kunnen we onze leerlingen de beste ontwikkelkansen bieden."

“Sociale veiligheid creëer je niet alleen”, zegt rector van het Broeckland College, Guido van Hoek. “Een belangrijk punt in onze aanpak is dat we met het hele team beseffen en naar elkaar uitspreken dat een veilige omgeving van groot belang is om prettig te werken en voor leerlingen om tot leren te komen. Als een collega iets pittigs meemaakt, in of buiten de school, dan weten we hoe te handelen, omdat we dit gezamenlijk hebben beschreven. We hebben aandacht voor het gevoel van de collega, ook een dag en een week later. Collega’s voelen de ruimte om moeilijke situaties met andere collega’s te bespreken, die transparantie helpt. Wat ik vaak terugkrijg is dat collega’s het gevoel hebben altijd bij elkaar terecht te kunnen, dat is een stukje cultuur om trots op te zijn en te behouden.” 

Ernst Vissers, voorzitter van de Raad van Toezicht van PCOU Willibrord: “Je kunt pas zelf veiligheid bieden als je jezelf veilig voelt. Begrijpelijke richtlijnen dragen daaraan bij. En met elkaar in gesprek blijven ook, want wat voor de één acceptabel gedrag is, kan voor de ander niet oké zijn. Ik vind het een mooie ontwikkeling dat we in deze tijd veel opener zijn en zo gezamenlijk grote stappen zetten voor een veilige en vertrouwde omgeving, mede doordat het bestuur van PCOU Willibrord het thema hoog op de agenda heeft staan.” 

Gelijkwaardigheid 
Schoolleider Danuta Donk van De Regenboog ervaart ook het positieve effect van een helder protocol, dat op de Utrechtse basisschool is vastgelegd in kwaliteitskaarten. “Daardoor weten leerlingen en ouders dat ze gelijk behandeld worden. Deze kwaliteitskaarten zijn opgesteld met het leerteam schoolcultuur. Vanuit het complete team is er een keuring gedaan en na vaststelling zijn we gaan oefenen. Je bent snel geneigd om te zeggen: ‘Deze leerling heeft het al zwaar, laten we die maar ontzien’. De aanpak zorgt voor gelijkwaardigheid en duidelijkheid, en dat is prettig voor iedereen. Het mooie is dat collega’s onderling ook toetsen: ‘Heb ik het nu goed gedaan?’ Het protocol geldt overigens voor leerlingen, maar ook voor medewerkers en ouders. Net zo goed voor mij dus.” Ook op het St. Bonifatiuscollege werpen gezamenlijk opgestelde gedragsregels hun vruchten af, vertelt docent Holger Baur, die er sinds 2004 werkzaam is. “Voorheen mocht je bij de ene docent wel een petje op en bij de ander niet. Doordat de gedragsregels nu zichtbaar gemaakt zijn in de school en klaslokalen, en consequent nageleefd worden, voorkomen we discussies.” 

Samenkracht 
“Een sociaal veilige omgeving draagt bij aan gelijke kansen voor onze leerlingen, een belangrijk speerpunt van PCOU Willibrord”, aldus Fawzia Nasrullah, voorzitter van het College van Bestuur. “Het is geweldig om te zien dat er zoveel kennis en ervaring in de scholengroep aanwezig is en vanuit samenkracht gedeeld wordt, onder andere tijdens de schoolleidersdagen en binnen onze lerende netwerken. Bijvoorbeeld over de invulling van verschillende taken en functies binnen de school en over welke samenwerkingspartners er rondom de school zijn op het gebied van sociale veiligheid.” 

Rector Guido van Hoek besluit: “Voor mij als rector is het fijn om een groot schoolbestuur achter me te hebben. Voor steun bij complexe casussen en voor kennisdeling. Ik leer van de aanpak van andere schoolleiders, bijvoorbeeld hoe je een goed oudergesprek voorbereidt en voert. Een mooi voorbeeld uit het primair onderwijs vind ik de brugfunctionaris die op sommige scholen standaard bij oudergesprekken aanwezig is. Wij hebben deze functie binnen het Broeckland College niet, maar hebben wel geleerd dat het bij sommige gesprekken fijn is als je met z’n tweeën bent. Waarbij de ene collega meer aandacht heeft voor de relatie en de ander zich richt op de inhoud, wat bijdraagt aan de opbrengsten van het gesprek. Tenslotte willen we allemaal wat het beste is voor het kind.”