Ingrid Kuiken Nationaal Onderwijstalent 2024!

09-10-2024
Ingrid wist de jury te verrassen met haar onderzoek naar het gebruik van AI in de klas.

Afgelopen vrijdag won Ingrid Kuiken, docente Nederlands bij het Niftarlake College, de toonaangevende prijs voor Nationaal Onderwijstalent 2024. Ingrid wist de jury te verrassen met haar onderzoek naar het gebruik van AI in de klas. ''Door de rekenmachine zijn we ook niet dommer geworden''. 

Nationaal Onderwijstalent 
Het Nationaal Onderwijstalent is een landelijke prijs voor leraren die zich onderscheiden tijdens hun lerarenopleiding. In totaal worden 25 leraren vanuit verschillende opleidingen voorgedragen. De prijs is onderdeel van de Nationale Onderwijsweek en wordt jaarlijks toegekend aan twee veelbelovende leraren: één uit het primair onderwijs (PO) en één uit het voortgezet onderwijs (VO). Ingrid is gekozen tot het onderwijstalent van het jaar binnen het VO en is naast Leerkracht van het Jaar Roos van der Linden de tweede PCOU Willibrord-collega die deze week in de prijzen is gevallen. Ingrid mag zich vanaf nu Nationaal Onderwijstalent 2024 noemen en neemt daarbij ook een geldprijs van €1000 in ontvangst. 

Onderzoek: AI in het onderwijs 
Ingrid Kuiken won de titel door haar afstudeeronderzoek en het bijbehorende beroepsproduct waarbij zij zich richt op het verantwoord inzetten van AI (kunstmatige intelligentie) binnen het onderwijs, specifiek bij het vak Nederlands. Het beroepsproduct is een handleiding voor docenten waarin staat beschreven hoe ze AI-tools, zoals ChatGPT, effectief en kritisch kunnen integreren in hun lessen. Deze handleiding helpt zowel docenten als leerlingen bewuster om te gaan met AI en stimuleert hen om de technologie kritisch te gebruiken. 

Volgens Ingrid werd AI in eerste instantie vooral als een bedreiging gezien: “Er was in het onderwijs veel weerstand, omdat men dacht dat we minder zouden nadenken als we AI gingen gebruiken. Dat deed me denken aan een vergelijking met de rekenmachine. Toen die werd geïntroduceerd dachten veel mensen ook dat we er dommer van zouden worden, maar in werkelijkheid stelde de rekenmachine ons in staat om complexere problemen op te lossen. Dat geldt ook voor AI. Er liggen zeker kansen, als we onze leerlingen maar leren er bewust en kritisch mee om te gaan." 

Bewust van AI 
Met de handleiding wil Ingrid zowel docenten als leerlingen bewust maken van wat AI nu eigenlijk is. "Veel mensen, ook volwassenen, nemen vaak aan dat wat AI produceert waar is. Maar uiteindelijk is het gewoon een machine die alleen werkt op basis van de informatie die erin gestopt wordt. Als die bronnen niet kloppen, klopt de output ook niet," aldus Ingrid.  "Als je AI vage vragen stelt, krijg je ook vage antwoorden. Daarom is het belangrijk om duidelijke en volledige opdrachten te geven. Ik leer mijn leerlingen én collega’s om hardop te denken bij het invoeren van prompts, zodat ze bewuster worden van wat ze precies van AI kunnen verwachten." 

Ook regionaal de beste 
Behalve voor Nationaal Onderwijstalent was Ingrid ook een van de zes kanshebbers binnen de onderwijsregio. Afgelopen donderdag sleepte ze de regionale prijs al in de wacht. Vrijdag volgde de nationale prijs. Deze prijs werd uitgereikt door de minister van Onderwijs Eppo Bruins, die namens de jury het werk van Ingrid een ''mooi, overdraagbaar, creatief en innovatief product'' noemde over een onderwerp waar ''veel onderwijsprofessionals weerstand tegen hebben''. De minister roemde de eenvoud van de handleiding benoemde dat AI een onderwerp is waar veel leerlingen enthousiast over zijn. Voordat de winnaar bekend was, mocht Ingrid in panelvorm in gesprek met de minister over haar onderzoek. "Het was spannend om voor een grote groep te spreken, maar het is vooral een eer dat ik mijn verhaal mocht vertellen," vertelt Ingrid. "En ja, het is natuurlijk ook heel leuk om deze prijs op mijn cv te mogen zetten." 

Ervaringen delen met collega's 
Ingrid kijkt er vooral naar uit om haar ervaringen en inzichten te delen met anderen. Ze is van plan haar onderzoek verder toe te passen in haar lessen en hoopt ook collega’s binnen PCOU Willibrord te inspireren met haar handleiding en concrete tips voor het gebruik van AI in het onderwijs. "We kunnen niet meer om AI heen. Het onderwijs wordt steeds digitaler en we moeten onze leerlingen leren hoe ze kritisch en bewust met deze technologie kunnen omgaan," legt ze uit. "Daarom is het belangrijk dat docenten weten hoe ze AI goed kunnen inzetten in hun lessen."