Honours Trajectum Utrecht draagt bij aan kansengelijkheid
HTU is een programma om jongeren voor wie studeren geen vanzelfsprekende stap is, al vroeg kennis te laten maken met de universiteit. De UU werkt hiervoor samen met acht Utrechtse middelbare scholen, waaronder vijf scholen van PCOU Willibrord. Oud-leerling van het St-Gregorius College, Ratiba, plukt nog altijd de vruchten van het programma: “Het HTU heeft me een sterke basis gegeven.”
Tekst en foto's Sascha Bergsma
HTU is opgezet vanuit het idee om ‘kansengelijkheid en opwaartse sociaaleconomische mobiliteit’ te vergroten. De lessen en gastcolleges vinden de ene week plaats op een universiteitslocatie aan de Kromme Nieuwegracht, de andere week online. De leerlingen komen dus veel in aanraking met de universiteit, haar docenten, studenten, en met de sfeer van het studerende leven. Ratiba zegt dat dit haar inspireerde. “Door dit allemaal van dichtbij mee te maken, wordt de stap kleiner gemaakt. En waar bijlessen volgen vaak het imago geeft dat je achterloopt, slaagt dit programma erin om jongeren zich te laten ontwikkelen op het gebied van taal, zonder dat dit expliciet benoemd wordt”, zegt ze. “Het voelt echt als een soort eer dat je mee mag doen”, zegt Ratiba. Dat enthousiasme ziet ze ook terug in de leerlingen van nu. Ze zegt dan ook dat ze “wel zeker weet dat het programma slaagt” in diens doelen rondom kansengelijkheid.
Leerlingen motiveren elkaar
Het afgelopen jaar werkte Ratiba als student-assistent bij het programma. Door haar eigen ervaring met het programma en de behoefte om diversiteit op de universiteit te vergroten, besloot ze nog meer aan HTU te willen bijdragen. Ze begeleidde de leerlingen bij hun onderzoeken en verzorgde de online lessen. “Ik kan het iedereen aanraden”, zegt ze. “Het is leuk om te zien hoe de leerlingen elkaar allemaal op hun eigen manier motiveren. De leerlingen die houden van presenteren, wisselen hun enthousiasme uit met de leerlingen die juist heel veel lezen. Ik was degene die niet hield van boeken lezen, maar wel een grote mond had”, zegt Ratiba. Ze is enthousiast over de leerlingen en de onderzoeken die ze hebben gedaan. Door haar eigen ervaring als HTU-student, weet ze goed hoe ze met de leerlingen om moet gaan. “Ik weet hoe ik vragen moet stellen. Ik vraag heel erg door en neem geen genoegen met ‘ja’ of ‘nee’.”
Onschatbare waarde
De zestig havo- en vwo-leerlingen uit de tweede en derde klas die afgelopen jaar aan HTU meededen, deelden in twee- of drietallen trots hun resultaten. Ze hadden grote posters gemaakt over hun onderzoek en hielden een presentatie voor alle aanwezigen, voornamelijk ouders en docenten. De leerlingen hadden uiteenlopende onderzoeken gedaan, van ‘hoe komen dieren voor in hiërogliefen?’ tot ‘wat gebeurt er als oceaanstromingen stoppen?’
Ratiba plukt nog altijd de vruchten van haar tijd als leerling van HTU. “Wat mij vooral is bijgebleven van de lessen, is het zelfverzekerd beantwoorden van vragen en het durven presenteren. De vaardigheden die ik toen heb geleerd, gebruik ik vandaag de dag nog steeds in mijn studie. Of het nu gaat om een presentatie voor een groot publiek of het effectief communiceren van mijn ideeën, de lessen van HTU hebben me een sterke basis gegeven die nog altijd van onschatbare waarde is.”
Lees het complete artikel van de Universiteit Utrecht via: ‘Het voelt echt als een soort eer dat je mee mag doen’ | DUB (uu.nl)